Narrowcasting Amsterdam UMC

Zorg

Amsterdam UMC

Amsterdam UMC maakt doeltreffend gebruik van Spark Narrowcasting. Op de poliklinieken in de ziekenhuizen wordt Spark Narrowcasting ingezet om patiënten, bezoekers en medewerkers zo goed mogelijk te voorzien van de juiste informatie.

Meer informatie

Meer

Amsterdam UMC en Spark Narrowcasting

Amsterdam UMC zoekt naar manieren om narrowcasting innovatief in te zetten, als een aanvullend middel op de communicatie tussen Amsterdam UMC en patiënt. Amsterdam UMC ziet het toenemend belang van communicatie middels beeldschermen aan patiënten, maar ook aan niet-beeldschermmedewerkers (de ‘handen aan het bed’) die via de ‘traditionelere’ middelen als email en intranet slecht bereikbaar zijn.

Doelstelling van Amsterdam UMC op het gebied van narrowcasting blijft informeren en infotainment van patiënten, waarbij de prioriteit ligt bij het geautomatiseerd communiceren van actuele oproepinformatie, van wacht- en doorlooptijden bij afspraken en consult, waarbij het achterliggende doel het vergroten van de patiënttevredenheid is. Door de juiste informatie op de juiste plaats en tijd aan te bieden verhoogt Amsterdam UMC de service, gastvrijheid en klantvriendelijkheid.

Zij waren op zoek naar een leverancier die een alles-in-1 oplossing kan bieden en hebben deze gevonden bij Spark Narrowcasting. Doordat we naast de eigen ontwikkelde narrowcasting oplossing ook een Audiovisueel team hebben, is het leveren, installeren en beheren van de schermen ook onderdeel van de dienstverlening.  

Amsterdam UMC in het kort
In juni 2018 zijn de twee academische ziekenhuizen AMC en VUmc samengegaan; Amsterdam UMC. Met ruim 16.000 mensen werken de twee locaties van Amsterdam UMC samen aan goede en toegankelijke zorg.  

Het project
Naast algemene informatie wordt narrowcasting in Amsterdam UMC ingezet voor informatie over de polikliniek, zoals wachttijden, behandelend artsen, en afdelingsspecifieke mededelingen. Daarnaast is vermaak (de zogenaamde wachtverzachting) en het bieden van actualiteiten met behulp van video's en nieuwsberichten een belangrijke functie van de narrowcasting. In 2019 heeft Spark Narrowcasting als eerste partij de koppeling met Epic in Amsterdam UMC gerealiseerd. Het is nu mogelijk informatie te ontvangen voor narrowcasting met een actieve push-functionaliteit vanuit Epic.  

Wat is Epic?
Epic is de leverancier van een Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Een EPD is een softwaretoepassing waarbij medische patiëntengegevens in het ziekenhuis digitaal bewaard en beschikbaar gemaakt worden om het zorgproces rondom een patiënt te ondersteunen.  

Samen met Amsterdam UMC laten we nu rechtstreeks vanuit EPIC een overzicht van de spreekuren inclusief uitlooptijden zien op de schermen. Zo halen we patiëntenoproepen rechtstreeks uit Epic en deze worden getoond op het scherm, inclusief de ruimte waar deze verwacht wordt. We hebben een live export met de agenda’s van de artsen. De informatie die wij rechtstreeks ophalen wordt binnen 1.4 seconde op het scherm getoond. Patiënten worden dus real-time direct goed geïnformeerd zonder dat dit de medische experts tijd kost.

Vaak zien wij een één op één scenario, daarmee bedoelen wij, een los oproepsysteem en een los narrowcasting systeem om te informeren. Met deze koppeling is dat niet meer nodig. Alle informatie komt uit één bron en wordt getoond op één scherm, dit verhoogt de waarde van de content voor de lezers en de ziekenhuizen. Relevante informatie wanneer het er direct toe doet. Dit leidt bij dit ziekenhuis tot minder vragen bij de balie wat tijd oplevert voor beide partijen, zowel medisch personeel als patiënten.

Naast het tonen van informatie uit Epic wordt er ook gebruik van een koppeling met Qmatic. Vanuit het klantgeleidingsysteem van Qmatic worden oproepen getoond op narrowcasting.

Slide-indelingen en inrichten applicatie
De slide-indelingen in de applicatie zijn volledig opgemaakt in de huisstijl van Amsterdam UMC. De structuur en inrichting van de applicatie is met de afdeling communicatie afgestemd, zodat het eenvoudig en snel te zien is om welke locatie en polikliniek het gaat. Als extra aanvulling op de indelingen heeft het ziekenhuis ervoor gekozen om een slide-indeling in huisstijl te laten maken waar de Facebook informatie in getoond wordt. In een groot ziekenhuis waar al langere tijd gebruik wordt gemaakt van narrowcasting is het heel belangrijk dat bestaande schermen nog ingezet kunnen worden. Bij Spark Narrowcasting is dit het geval, bestaande hardware is waar mogelijk opnieuw ingezet. De applicatie is zo ingericht dat duidelijk te zien is welke resolutie de schermen hebben. Om aan te kunnen sluiten op oudere hardware zijn slide-indelingen geschikt gemaakt voor de diverse resoluties.

Bevindingen Amsterdam UMC

LinkedIn, Spark heeft een inspirerende dag beleefd met de communicatieafdeling van Amsterdam UMC. 

Meer informatie

Call to action

Een doelgerichte informatievoorziening in de Zorg

Neem contact met ons op

Lees onze andere casussen

Ben jij onze volgende Sparker?

Neem contact op